Journalindhold og aktindsigt

Alle over 15 år har ret til at få aktindsigt i deres egne patientjournaler

Journalindhold

Læger har pligt til at føre en journal, som skal indeholde oplysninger om diagnose, sygdomsforløb, resultater af undersøgelser og behandling m.v. 
Region Nordjylland benytter sig i stigende omfang af it-systemer til opbevaring og brug af borgernes helbredsoplysninger. Betingelserne for at en sundhedsperson må se dine oplysninger skal være styret af et behov for oplysningerne, samt at du er i aktuel behandling i den afdeling, hvor sundhedspersonen arbejder. Regionen ønsker, at patienterne får et veltilrettelagt og sikkert patientforløb. Derfor har regionen besluttet, at kunne benytte Sundhedslovens § 42a, stk. 4 således, at alle relevante sundhedspersoner får adgang til de nødvendige patientoplysninger. 

Fra den 1. april 2010 videresendes et udtræk af patienters journaloplysninger til Sundhedsjournalen

Aktindsigt

På offentlige sygehuse har du ret til aktindsigt i journaler, som er oprettet efter 1. januar 1987. Du kan få aktindsigt i alle de journaler, som er lavet af det sundhedsfaglige personale i forbindelse med behandlingen af dig.

Ud over den lægefaglige journal, kan du også få aktindsigt i journaler, som er lavet af sygeplejersker, jordemødre, tandlæger, fysioterapeuter samt andet autoriseret sundhedspersonale.

Du kan få aktindsigt enten ved at gennemse journalen eller ved at få en kopi. Ønsker du aktindsigt, skal du anmode om det hos den afdeling eller sundhedsperson, som du har haft kontakt med. Du skal have svar på din anmodning om aktindsigt snarest muligt og normalt inden for 7 arbejdsdage efter anmodningen.

Pårørende har som hovedregel ikke ret til aktindsigt i din journal, med mindre du har givet dem fuldmagt. Hvis en patient ikke er i stand til at varetage sine egne interesser, kan en værge eller nærmeste pårørende få aktindsigt. Når det gælder børn eller unge under 18 år, vil den eller de som har forældremyndigheden normalt have ret til aktindsigt.

Pårørende til afdøde har ret til oplysninger om en afdød patients sygdomsforløb, dødsårsag og dødsmåde, såfremt det ikke strider imod den afdødes ønske.

Hvor henvender jeg mig?

Hvis du ønsker aktindsigt i en journal fra en privatpraktiserende sundhedsperson (f.eks. praktiserende læge, speciallæge, fysioterapeut eller tandlæge) skal du henvende dig til den pågældende klinik.

Hvis du ønsker aktindsigt i journal fra Lægevagten, kan du kontakte din praktiserende læge, som får journalnotater tilsendt fra Lægevagten. Såfremt dette ikke er muligt, kan du skriftligt anmode om aktindsigt ved at sende brev eller mail til:

  • Lægevagten Region Nordjylland
    Rømersvej 10
    9000 Aalborg
    Tlf.: 20 18 61 02 eller 20 18 61 01
    E-mail: mdn@lvnord.dk (kan modtage sikker mail) eller rl@lvnord.dk

Hvis du ønsker aktindsigt i journaler fra sygehusene i Region Nordjylland, kan det ske ved henvendelse til den pågældende afdeling, eller til administrationen på det pågældende sygehus:

Vær opmærksom på, at du også kan se journaler fra offentlige sygehuse i Danmark på din Sundhedsjournal

Hvilke oplysninger skal min anmodning om aktindsigt indeholde?

Det vil lette sagsbehandlingen af din anmodning, hvis du angiver følgende oplysninger:

  • Navn og CPR-nummer
  • Fuldmagt, hvis der søges om aktindsigt på vegne af andre (f.eks. hvis der søges om aktindsigt i et familiemedlems journal)
  • Hvis du søger om aktindsigt i en afdød patients journal, skal du oplyse din relation til den afdøde
  • Kontaktoplysninger til dig, gerne både telefonnummer og mailadresse
  • Adressen, du ønsker materialet sendt til
  • (Hvis muligt) en afgrænsning i forhold til hvilke afdelinger du ønsker aktindsigt fra
  • (Hvis muligt) en tidsafgrænsning – gerne dato og årstal - for det materiale, som ønskes

Afslag på aktindsigt

I sjældne tilfælde kan du få afslag på aktindsigt eller kun få delvis aktindsigt i egne journaloplysninger. Det sker kun, hvis afgørende hensyn til dig eller andre gør det nødvendigt. Der kan kun gives afslag eller delvist afslag i de dele af din journal, som er skrevet før 1. januar 2010. 

Der er fuld aktindsigt i egne journaloptegnelser skrevet fra den 1. januar 2010 og frem. Der er stadigvæk mulighed for at begrænse forældremyndighedsindehavers aktindsigt i deres mindreårige børns journaler i det omfang, at forældremyndighedsindehavers interesse i at blive gjort bekendt med oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til barnet.

Hvis du har spørgsmål til aktindsigt, kan du kontakte Patientkontoret.

Får du afslag på din anmodning om aktindsigt, kan du klage til Styrelsen for Patientklager. 

Få vejledning hos Patientkontoret

Du er velkommen til at kontakte Patientkontoret, hvis du ønsker vejledning om dine rettigheder som patient.